Üzleti ingatlanok új köntösben
Egyediségünk, hogy portfóliónkban közel 300 belvárosi üzlet,
iroda, bolt, étterem, kávézó és vendéglátó egység valamint
egyéb ingatlan található, melyek Pécs fontos és emblematikus helyei
is.
Kozma Zsolt művészeti szakíró, az Inda Galéria művészeti vezetője és 2017 óta a brüsszeli székhelyű Art of Care kiállítási és kulturális projektszervező szervezet alapító-vezetője. Az idei LOKARTon való kurátori munkájáról és Pécsről kérdeztük.
Nem először munkálkodsz azért, hogy Pécs felkerüljön a világ művészeti térképére. Mikor és hogyan kezdted?
Igen, az a megtiszteltetés ért, hogy a 2020-ra tervezett, de a Covid vírus miatt végül 2021 nyarán megrendezett eseményen is részt vehettem már. Petrányi Zsolttal, a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Gyűjtemény főosztályvezetőjével és Nagy Andrással, a Janus Pannonius Múzeum osztályvezető fő muzeológusával alkottuk a szakmai zsűrit. Ez azonban csak a pont volt az i-n, ugyanis Fekete Valériát segítve Petrányi Zsolttal már jóval korábban elkezdtük a tanácsadást az első LOKART koncepciójának kialakításához. Engem főként az motivált, hogy teljes egészében azonosulni tudtam a kitalálók nézetével, mely szerint Pécset a történetét és jelenét is tekintve nagyon is megilleti a hely Európa kortárs képzőművészeti térképén, és ennek a leghatékonyabb eszköze az ott működő művészeti intézmények munkája mellett egy évente vagy kétévente megrendezett fesztivál. Sok példát lehet említeni erre, érdemes megnézni, hogyan hatott a város nemzetközi hírnevére, kulturális rangjára és turizmusára az éves linzi Ars Electronica, vagy Grazra az ottani őszi összművészeti fesztivál. Egy évenkénti vagy kétévenkénti nemzetközi művészeti fesztivál felépítése hosszú folyamat, a tavaly előtti volt az első lépés, és nagy örömmel dolgozom most a másodikban.
Az is komoly inspiráció számomra, hogy a hazai kortárs művészetből minél több helyen minél szélesebb merítést mutassunk be a pécsi közönségnek. Nagyon fontos, hogy a művészetre nem luxuscikként vagy valamiféle ezoterikus, elitista jelenségként tekintsenek az emberek, hanem a sajátjukként, ami nekik és hozzájuk szól. Nem kiváltság, hanem alapjog.
Mi a feladatod a LOKARTban?
Az idei LOKARTra Százados László kurátorral és Fekete Valériával együtt állítottuk össze a kiállítási program döntő részét – voltak emellett projektek, amelyeket intézmények és együttműködő partnerek hoznak, vagyis amiket kollaboráció keretében készen kapunk.
Mire számítasz, milyen lesz a fesztivál?
Nagyon remélem, hogy felfedezésekkel és ráismerésekkel teli élményeket sikerül szerezni a közönségnek a fesztivál napjain és az esemény után tovább látható kiállításokon. Ma még kevésbé ismert, fiatal alkotóktól bevezetett nevekig, sztárokig terjed a meghívott művészek névsora. Reményeim szerint sikerült olyan munkákat meghívnunk és majd olyan módon megjelenítenünk, hogy minél többen úgy érezzék, mindez – és általában a kortárs művészet – nekik van.
Brüsszelből nézve milyennek ítéled a hazai kortárs képzőművészet helyzetét?
Állandó a kapcsolatom a magyar szcénával, és így érzékelem, milyen rengeteg tehetség mozog a hazai közegben. A hatalmas különbség ezeknek a tehetségeknek a helyi és nemzetközi láthatóságában és támogatásában van, aminek nyilván gazdasági, kultúrpolitikai prioritásokból fakadó és – ezekkel is összefüggésben – a vizuális nevelés kevesekhez való eljutásához köthető okai vannak. Ezért is rettentő fontosak az olyan események, mint a LOKART.
Egyediségünk, hogy portfóliónkban közel 300 belvárosi üzlet,
iroda, bolt, étterem, kávézó és vendéglátó egység valamint
egyéb ingatlan található, melyek Pécs fontos és emblematikus helyei
is.
Vissza a többi blogcikkhez New Taxonomy of Illusions – Animáció és digitális rajz kiállításFarkas Júlia, Kádár Melinda, Kreif ZsuzsannaHanginstalláció: Iszlai József2023.06.21-09.07. Farkas Júlia, Kádár Melinda,
Dénes Andrea műgyűjtőt és művészettámogatót, a LOKART egyik zsűritagját kérdeztük a biennáléról, a városról, a szakmai hátteréről, a zsűrizési szempontokról és a hazai kortárs
képzőművészetről.